ادغام – چالش ها و راهکارها
انجنیر عزیز انجنیر عزیز

(شعبه تشکیلات)

کابل – افغانستان                                                                                 15سنبله 1389

ادغام از لحاظ لغوی یکجا شدن و مخلوط کردن اشیای همجنس است. در احزاب و سازمانهای اجتماعی معنی یکجا شدن و مخلوط کردن ساختارهای است که به ادغام می روند. تا جائیکه به ادغام احزاب نهضت فراگیر دموکراسی و ترقی افغانستان و متحد ملی ارتباط میگیرد عبارت از یکجا شدن اعضای واحدهای اولیه و واحدهای محل زیست با حضور حقیقی اعضا است که باید ثبت و راجستر شود و مجموع ثبت و راجستر کلیه ساختارها،تعداد اعضای حزب پس از ادغام را تثبیت می نماید که باساس آن نورم نمایندگی برای انتخابات تعین می شود بناء این پروسه که مرحله گذار هم خوانده میشود باید با دلسوزی، صداقت و شفافیت پیش برده شود. در کار ادغام واحدهای اولیه و واحدهای محل زیست رهبری ساختارها باید شرکت کند  که سفرها به  محلات را ایجاب می کند و توسط ماده 6مصوبه 23 ثور هیئت توحید و انسجام چنین تنظیم می گردد "برای شمولیت اعضاء در جلسات مشترک واحدهای اولیه و واحدهای محلات زیست موجودیت در خواست فیصله واحد اولیه،تصویب عضویت از جانب ارگان های با صلاحیت و پرداخت حق العضویت ماهانه معیار و مبنا قرار داده شود".

ادغام نهضت فراگیر دموکراسی و ترقی افغانستان و متحدملی باساس طرزالعمل ادغام تشکیلاتی مورخه 4جدی 1388 شامل دو قسمت می شود. قسمت اول دربرگیرنده شوراهای واحد رهبری  ولایات،شهرها ولسوالی و نواحی میشود و قسمت دوم واحدهای اولیه و واحدهای محل زیست را شامل می گردد.

در قسمت اول برای ایجاد شوراهای واحد رهبری اولأ برتعداد و ثانیأ براشخاص حقیقی توافق صورت میگیرد که به تعداد مساوی از طرف جانبین شامل پروسه ادغام معرفی میگردند. درین  قسمت خوردی و بزرگی ساختارها و تعداد زیاد و  کم اعضأ در نظر گرفته نمی شود. ایجاد هیئت اجرائیه توحید و انسجام از میان اعضای شورای واحد رهبری هم به همین منوال عملی می گردد.

در قسمت دوم ادغام به معنی حقیقی آن صورت می پذیرد و عملی میشود که شرط عمده و اولی آن حضور حقیقی اعضاء است. ادغام درین قسمت معنای تبادله جدول ها و لست ها احصائیوی نیست که برخی ها برآن تأکید می نمایند. بعد از ادغام باید جلسات واحدهای اولیه ادغام شده دایر شود تا اعضا از همدیگر شناخت حاصل کنند. از کار و  مبارزه همدیگر در جهت توسعه سازمانی- تبلیغ اهداف و سیاست های حزب.... آگاهی حاصل نمایند تا در مرحله انتخابات، در انتخاب رهبری واحد اولیه و انتخاب نماینده برای کنفرانس ها و کنگره حزبی انتخاب سالم داشته باشند چیزی که با عدم حضور حقیقی افراد ناممکن به نظر می رسد.

نکته دیگر اینکه پروسه ها و فعالیت های سیاسی طبیعتأ در محلاتی که امنیت و ثبات هست ارگان های حاکمیت دولتی، مکاتب و نهادهای اجتماعی و مدنی فعال است، نسبت به محلاتی که در آن عوض حاکمیت دولتی تسلط مخالفین مسلح برقرار است. کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر و انواع خشونت رونق دارد رشد بیشتر دارد. طرح های انحرافی وجود دارد که عکس آنرا می رساند. ارائه کمیت های چندین مرتبه بیشتر در محلات ناامن نسبت به محلات امن تر که کاملأ غیر طبیعی می نماید با رد حضور حقیقی افراد نه تنها سوال برانگیز می شود بلکه شک و شبهه هم می آفریند. ارائه چنین طرح ها به مثابه یک پهلوی انحراف از جانب کسانی که از شتاب و تازاندن پروسه ادغام در اوایل پشتیبانی می نمودند، سبب کندی و ایجاد موانع به حیث پهلوی دیگر انحراف می گردد دلچسپ میباشد.

ادغام پس از توافق شوراهای واحد رهبری و هیئت های اجرائیه توحید و انسجام اگر با صداقت و شفافیت همراه باشد. خیلی هاساده است. مثلأ در محلاتی که حضور حقیقی اعضاء میسر است ادغام عملی شود. اعضای حزب ثبت گردد جلسات دایر شود. رهبری واحدها مدغم نشده انتخاب گردد و نماینده برای شرکت در کنفرانس ها و کنگره مطابق فورم نمایندگی که شورای واحد رهبری تصویب می نماید انتخاب گردد.

در محلاتی که بنابر وضع سیاسی نظامی حضور حقیقی افراد و تدویر جلسات ناممکن است ساختارها به مثابه سازمان های مخفی حفظ و ثبت گردد شیوه های لازم ارتباط و اطلاع رسانی با آن ها تنظیم گردد، در عوض  نماینده انتخابی دعوت نماینده مهمان در کنفرانس ها و کنگره از چنین ساختارها توافق شود. قابل توضیح اینکه تفاوت نماینده انتخابی و نماینده مهمان در این است که نماینده انتخابی در رای گیری شرکت می نماید و نماینده مهمان نظریات و پیشنهاداد ارائه می نماید اما در رای گیری سهم نمی گیرد. با بهتر شدن  وضع سیاسی نظامی و نورمال شدن اوضاع در محلات ساختارهای مخفی علنی گردد و نمایندگی عضویت شان در شوراهای رهبری کننده تأمین گردد. این خواسته اوضاع و احوال کنونی داخل کشور و لازمه تحقق پروسه وحدت می باشد که اکنون برگشت ناپذیر شده است به هیچوجه معنای سلب حقوق اعضای حزب را ندارد بلکه تطبیق شیوه های مختلف کار را می رساند.

انجنیر عزیز مسئول تشکیلات مرکزی

نهضت فراگیر دموکراسی و ترقی افغانستان


September 7th, 2010


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
گزیده مقالات